Wraz z nadaniem II Liceum Ogólnokształcącemu w Suwałkach imienia gen. Zygmunta Podhorskiego szkoła otrzymała sztandar. Fundatorami sztandaru byli: Komitet Rodzicielski, organizacje kombatanckie związane z patronem szkoły oraz rodzina generała Podhorskiego. Uroczyste przekazanie sztandaru odbyło się w dniu 21 września 1991 r. podczas uroczystości nadania szkole imienia. Oprócz sztandaru szkoła otrzymała oryginalną lancę z czasów kampanii wrześniowej 1939 jako dar żołnierzy generała Podhorskiego, ryngraf i szablę. Lanca stała się nieodłącznym elementem pocztu sztandarowego naszej szkoły. Skład pocztu jest więc czteroosobowy: chorąży sztandaru, dwie osoby asysty sztandaru i chorąży lancy.
W skład pierwszego pocztu sztandarowego weszli : Karol Drejer z kl.IV C, Jan Chmielewski -IV D, Aneta Podchul – IV D i Teresa Wiszniewska – IVE.
Autorem ceremoniału szkolnego, roty przekazania sztandaru i opiekunem pocztu (od chwili otrzymania przez szkołę sztandaru do dzisiaj) jest Zbigniew Pawłowski, nauczyciel języka polskiego, obecnie wicedyrektor szkoły.
Lanca to broń formacji kawaleryjskich. Długość ok. 3 m. Użycie jej w szkoleniu jeźdźca i konia było doskonałym i wszechstronnym treningiem. Elementem rozpoznawalnym dla pułku jazdy był kolor proporca lancowego. Kolor amarantowy był symbolem polskiej kawalerii.
Ryngraf stanowił pierwotnie część zbroi noszonej przez żołnierza pod szyją, zwykle w kształcie tarczy ozdobionej motywem religijnym, najczęściej maryjnym. Formę ozdoby i symbolu patriotyczno-religijnego przybrał w XVII wieku. W okresie międzywojennym nowo mianowani oficerowie byli nim obdarowywani podczas promocji.
Szabla polska żołnierska wzór 34. Tzw ”Ludwikówka”. Długość głowni od ostrza pióra do nasady – 82 cm. Głownia kuta i hartowana, wykonana ze stali wysokowęglowej, płazy obustronnie szlifowane w bruzdę ze żłobinami na przygięciu, pióro obosieczne.
Aby szabla z 1934 roku została zakwalifikowana do odbioru musiała:
– przebić sztychem blachę grubości 2 mm przez spuszczenie głowni z wysokości 2 metrów.
– pięciokrotnie przeciąć pręt stalowy o średnicy 5mm bez uszkodzenia ostrza
– przejść próbę uderzenia grzbietem i płazem głowni w pień twardego drewna
– głownia oparta na drewnie i poddana ręcznemu naciskowi nie mogła się odkształcić
Złota Księga Absolwentów naszej szkoły. Aby dostąpić zaszczytu wpisania się do tej Księgi, należy na zakończenie edukacji ze wszystkich przedmiotów uzyskać średnią co najmniej 5,0 i wzorowe zachowanie lub być laureatem olimpiad i zawodów na etapie ogólnopolskim czy międzynarodowym.
Poczet sztandarowy w ceremoniale Szkoły.
(wyciąg)
§ 1 Postanowienia ogólne.
1. Ceremoniał Zespołu Szkół nr 2 w Suwałkach, zwany dalej ceremoniałem szkolnym określa ramowy scenariusz uroczystości szkolnych, powoływanie, musztrę i strój pocztu sztandarowego, strój galowy uczniów.
2. Poczet sztandarowy bierze udział w uroczystościach szkolnych o szczególnej doniosłości, takich jak rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, ślubowanie klas pierwszych, pożegnanie absolwentów.
4. O udziale pocztu sztandarowego w innych uroczystościach szkolnych lub pozaszkolnych decyduje dyrektor szkoły.
5. W przypadku, gdy poczet sztandarowy uczestniczy w uroczystościach pogrzebowych, a także, gdy ogłoszono żałobę narodową, sztandar powinien być ozdobiony czarnym kirem.
6. W uroczystościach z udziałem pocztu sztandarowego uczniowie biorą udział w stroju galowym określonym w § 9
1. W skład pocztu sztandarowego wchodzi dwóch uczniów klasy przedmaturalnej, tj. chorąży i lancowy oraz dwie uczennice klasy przedmaturalnej jako asysta sztandaru.
2. Wychowawcy klas przedmaturalnych wybierają spośród uczniów swojej klasy kandydatów do pocztu sztandarowego i zgłaszają ich do opiekuna pocztu.
3. Uczniowie, o których mowa w ust.2, powinni spełniać następujące kryteria:
1) bardzo dobre wyniki w nauce,
2) wzorowe zachowanie,
3) dobry stan zdrowia,
4) dobra prezencja.
4. W uzasadnionych wypadkach, za zgodą dyrektora szkoły, wychowawca może zgłosić ucznia, który nie spełnia któregoś z kryteriów, o których mowa w ust.3.
5. Opiekun pocztu spośród kandydatur, o których mowa w ust. 2 , wybiera dwa składy pocztu sztandarowego, starając się, aby zaszczytu reprezentowania szkoły dostąpili uczniowie z różnych klas.
6. Powołanie ucznia do pocztu sztandarowego odbywa się za jego zgodą.
7. Składy pocztów, o których mowa w ust.6 zatwierdza Rada Pedagogiczna.
8. Funkcję opiekuna pocztu pełni nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora.
§ 3 Musztra pocztu sztandarowego.
1. Poczet sztandarowy występuje w strojach galowych:
chorąży i lancowy – ciemny garnitur, biała koszula, krawat,
asysta – białe bluzki, ciemne spódnice równej długości ( ewentualnie ciemny kostium)
1a. Insygnia pocztu sztandarowego:
a) biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze. Lancowy posiada szarfę niebiesko-amarantową, zwróconą kolorem niebieskim w stronę kołnierza.
b) białe rękawiczki (lancowy może mieć rękawiczko brązowe)
c) czapki w kolorze białym, otok bordowy, sznurek niebieski.
2. Chwyty sztandarem i musztra pocztu sztandarowego zgodne są z regulaminem musztry Wojska Polskiego.
3. Uczeń niosący lancę porusza się w linii sztandaru, trzy kroki za sztandarowym.
4. Chwyty lancą:
a) pozycja marszowa – lanca trzymana jest oburącz, pionowo, przy prawym boku,
b) pozycja „Spocznij” – lanca ustawiona jest pionowo przy prawym czubku buta lancowego, podtrzymywana jego prawą ręką,
c) pozycja „Baczność” – lancowy wykonuje wykrok lewą nogą do przodu, chwytając rękojeść lancy lewą ręką i pochylając lancę do przodu pod kątem 60 stopni.
5. Komendy dla pocztu sztandarowego wydaje dyrektor lub wicedyrektor obecny na uroczystości.
§ 7 Pożegnanie absolwentów.
W uroczystości pożegnania absolwentów biorą udział dwa poczty sztandarowe: poczet sztandarowy absolwentów, który przekazuje sztandar, oraz poczet sztandarowy klas przedmaturalnych, który przejmuje sztandar.
(Po komendach wprowadzenia sztandaru poczty zajmują miejsce na przeciwległych częściach sceny)
Bezpośrednio przed ceremonią przekazania sztandaru wchodzi na scenę chór, a dyrektor szkoły przedstawia poszczególne składy osobowe pocztów sztandarowych.
Proszę o powstanie!
( Poczty występują na wyznaczone miejsce na środku sceny)
Chór śpiewa : Gaude Mater Polonia.
(Po zakończeniu pieśni sztandarowy absolwentów pochyla sztandar. Sztandarowy klas drugich przyklęka na prawe kolano i całuje lewy płat sztandaru. Powstaje. Obydwaj jednocześnie robią wykrok ku sobie i trzymając sztandar, wygłaszają roty przekazania sztandaru)
Chorąży absolwentów:
Przekazujemy wam sztandar naszej szkoły – symbol jej godności i tradycji.
Strzeżcie go w imię ideałów zdobywania wiedzy i wolności.
Chorąży klas przedmaturalnych:
Z poczuciem odpowiedzialności przyjmujemy sztandar szkoły.
Przyrzekamy go nie splamić, a swoją postawą i dążeniami postaramy się dowieść,
że jesteśmy go godni.
1. (Chorąży absolwentów przekazuje sztandar, następnie zdejmuje szarfę i zakłada ją chorążemu klas przedmaturalnych. Po wykonaniu czynności chorąży wykonują jednocześnie krok w tył).
2. ( Asysta wykonuje krok do przodu, następnie uczennice z asysty absolwentów zdejmują szarfy i zakładają je uczennicom z asysty klas przedmaturalnych. Po wykonaniu czynności uczennice wykonują krok w tył).
3.( Lancowi wykonują kilka kroków ku sobie w kierunku środka sceny. Następuje przekazanie lancy, następnie szarfy. Po wykonaniu czynności lancowi wracają na miejsce).
Dyrektor szkoły:
(Poczty sztandarowe wykonują w tył zwrot i wracają na pierwotnie zajmowane miejsca.. Poczet sztandarowy absolwentów schodzi ze sceny).
Skład pocztu sztandarowego II LO
Rok szkolny 1991/92
Rok szkolny 1992/93
Rok szkolny 1993/94
Rok szkolny 1995/96
I skład :
Jacek Wilczyński – IVA – chorąży sztandaru
Marcin Olszewski – IVA – chorąży lancy
Beata Chalecka – IV B – asysta
Aneta Podziewska- IV C – asysta
II skład :
Marcin Szukany – IV E – chorąży sztandaru
Łukasz Paszkiewicz – IV B – chorąży lancy
Magdalena Borkowska – IV A – asysta
Aleksandra Łaskowska IV F – asysta
Rok szkolny 1996/97
I skład:
Dominik Czeszkiewicz – chorąży sztandaru
Konrad Śliwowski – chorąży lancy
Agnieszka Zadrożna – asysta
Kamila Giedrojć – asysta
II skład :
Rafał Staszkiewicz – chorąży sztandaru
Szymon Śliwiński – chorąży lancy
Renata Zielińska – asysta
Monika Anuszkiewicz – asysta
Rok szkolny 1997/1998
Rok szkolny 1998/99
I skład:
1. Przemysław Baranowski III B – chorąży sztandaru
2. Artur Tatarata III A – chorąży lancy
3. Alina Szukiłowicz III E – asysta
4. Katarzyna Suchocka III C – asysta
II skład:
1. Łukasz Fimowicz III B – chorąży sztandaru
2. Karol Grybajtis III B – chorąży lancy
3. Justyna Kaplińska III A – asysta
4. Małgorzata Szymańska III F – asysta
Rok szkolny 1999/2000
I skład :
1. Marcin Krupiński – IV B – chorąży sztandaru
2. Piotr Januszko – IV D – chorąży lancy
3. Anna Ogórkis – IV D – asysta
4. Kinga Okomska – IV F – asysta
II skład :
1. Michał Borowski – IV F – chorąży sztandaru
2. Szymon Januszanis – IV C – chorąży lancy
3. Katarzyna Turowska – IV F – asysta
4. Urszula Ślużyńska – IV E – asysta
Rok szkolny 2000/2001
I skład :
1. Krzysztof Snarski – IV C – chorąży sztandaru
2. Maciej Akuła – IV D – chorąży lancy
3. Karolina Karp – IV A – asysta
4. Urszula Kapuścińska – IV E- asysta
II skład:
1. Piotr Ścięgaj – IV B – chorąży sztandaru
2. Piotr Podziewski – IV B – chorąży lancy
3. Sylwia Jabłońska – IV E – asysta
4. Agnieszka Jakowska – IV C – asysta
Rok szkolny 2001/2002
I skład:
1. Paweł Dyczewski – IV B – chorąży sztandaru
2. Marcin Polak – IV C – chorąży lancy
3. Ewa Herbaczewska – IV C – asysta
4. Dorota Dyczewska – IV E – asysta
II skład:
1. Paweł Mąka – IV E – chorąży sztandaru
2. Marcin Sikorski – IV D – chorąży lancy
3. Agnieszka Bagan – IV A – asysta
4. Aleksandra Tomczyńska – IVG – asysta
Rok szkolny 2002/2003
I skład:
1. Bartosz Lewoń – IV D – chorąży sztandaru
2. Dominik Dziemian- IV B – chorąży lancy
3. Agnieszka Piekarska – IV A – asysta
4. Alicja Stankiewicz – IV B – asysta
II skład:
1. Artur Świerzbinowicz – IV C – chorąży sztandaru
2. Kamil Urbański – IV A – chorąży lancy
3. Ilona Bokuniewicz – IV F – asysta
4. Monika Ciszewska – IV C – asysta
Rok szkolny 2003/2004
I skład:
1. Arkadiusz Wasilewski – III C – chorąży sztandaru
2. Karol Daghir – III B – chorąży lancy
3. – asysta
4. – asysta
Rok szkolny 2004/2005
I skład:
1. Arkadiusz Wasilewski – III D – chorąży sztandaru
2. Radosław Sikorki – III B – chorąży lancy
3. Marta Kasjanowicz – III C – asysta
4. Beata Jabłońska – III D – asysta
II skład:
1. Michał Baranowski – III E – chorąży sztandaru
2. Karol Przyborowski – III A – chorąży lancy
3. Anna Szusta – III C – asysta
4. Anna Czokajło – III B – asysta
Rok szkolny 2005/2006
I skład:
1. Jakub Kamil Zajko – III C – chorąży sztandaru
2. Wojciech Jaśkiewicz – III F – chorąży lancy
3. Emilia Malarewicz – III F – asysta
4. Joanna Waszkiewicz – III E – asysta
II skład:
1. Robert Wagner – III E – chorąży sztandaru
2. Damian Dorochowicz – III F – chorąży lancy
3. Patrycja Burba – III C – asysta
4. Katarzyna Rogucka – III – asysta
Rok szkolny 2006/2007
I skład:
1. Paweł Kasjanowicz – III C – chorąży sztandaru
2. Łukasz Banach – III E – chorąży lancy
3. Monika Kućmierz- III C – asysta
4. Ewa Gugnowska- III C – asysta
II skład:
1. Maciej Zagrodzki – III C – chorąży lancy
2. Monika Stawiecka – III A – asysta
3. Emilia Jaśkiewicz – III F – asysta
Rok szkolny 2007/2008
I skład:
1. Michał Sawicki III D – chorąży sztandaru
2. Paweł Frydrych III C1 – Chorąży lancy
3. Urszula Musiał III C2 – asysta
4. Katarzyna Lubińska III D – asysta
II skład:
1. Piotr Ośmiański III D – chorąży lancy
2. Aneta Szczerbowska III B – asysta
3. Emilia Augustynowicz III F – asysta
Rok szkolny 2008/2009
I skład:
II skład:
Rok szkolny 2009/2010
I skład:
II skład:
Rok szkolny 2010/2011
I skład:
II skład:
Rok szkolny 2011/2012
I skład:
II skład:
Rok szkolny 2012/2013
I skład:
II skład:
Rok szkolny 2013/2014
I skład:
II skład:
Rok szkolny 2014/2015
I skład:
II skład:
Rok szkolny 2015/2016
I skład:
II skład:
Rok szkolny 2016/2017
I skład:
II skład:
Rok szkolny 2017/2018
I skład:
II skład:
Rok szkolny 2018/2019
I skład:
II skład:
Rok szkolny 2019/2020
I skład:
II skład:
Rok szkolny 2020/2021 i 2021/2022
I skład:
II skład:
Rok szkolny 2022/2023
I skład:
II skład: