Wędrówka przez Labirynt Historii: Regionalne Eliminacje Turnieju Debat Historycznych IPN

Współczesne spojrzenie na przeszłość to niczym wędrówka przez labirynt pełen tajemnic i kontrowersji. 22 marca 2024 roku, w siedzibie Oddziału...

Światowy Dzień Zdrowia 2024 ,,Moje zdrowie, moje prawo”

Święto ustanowione przez Pierwsze Zgromadzenie Ogólne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w 1948 roku. Obchodzone jest corocznie od 1950. Święto inicjuje...

Blisko sensacji, z cennym punktem!

Ślepsk Malow Suwałki blisko niespodzianki w starciu z Jastrzębskim Węglem, aktualnymi mistrzami Polski i finalistami Ligi Mistrzów! Ostatecznie jednak górą...

II LO najlepsze w Konkursie Ekonomicznym

W dniu pełnym emocji i intelektualnych zmagań, 20 marca 2024 roku, Państwowa Uczelnia Zawodowa w Suwałkach stała się areną dla...


Od 8 lutego 2022r. do 11 kwietnia 2022 r. wszyscy uczniowie II Liceum oraz uczniowie klas siódmych i ósmych Szkoły Podstawowej nr 9 uczestniczyli w zajęciach, których ofertę tematyczną przedstawił Wydział Prewencji Suwalskiej Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach. Cykl zajęć z Edukacji Prawnej, Cyberprzemocy, Handlu ludźmi z uczniami prowadzili Pan Paweł Chalecki, Pani Małgorzata Lipska i asp.sztab. Piotr Tyczkowski.
Uczniowie uzyskali wiedzę, czym jest cyberprzemoc (cyberbullying). W przypadku dzieci i młodzieży jest to najczęściej przemoc rówieśnicza przy użyciu internetu i telefonów komórkowych. Jest to jedno z poważniejszych i bardziej powszechnych zagrożeń, z jakimi mogą mieć kontakt młodzi internauci, szczególnie w wieku nastoletnim. Prof. Jacek Pyżalski stwierdza, że takie zachowania są regularne, wymierzone w słabszych, intencjonalne. Cyberprzemoc ma najczęściej formę słowną – pojawia się np. w komentarzach, na memach czy nagraniach wideo. Może też być bardziej zawoalowana: polegać na wykluczeniu z grupy, manipulowaniu czy nienawiązywaniu relacji. Badacze, którzy specjalizują się w tej tematyce, stwierdzają, że cyberprzemoc jest inną formą przemocy rówieśniczej (bullying), czyli czegoś, co było znane od pokoleń. Jednak kilka cech powoduje, że w sieci potencjalni agresorzy są bardziej aktywni:
• są przekonani o anonimowości, działają z ukrycia;
• mogą spreparować nienawistną treść „na spokojnie”, bez potrzeby reagowania na bieżąco, jak jest np. w przypadku rozmowy osobistej czy wideo;
• mogą działać w dowolnym czasie, a ofiara nie ma możliwości ucieczki, jak jest w przypadku osobistych kontaktów – jej profil cały czas jest dostępny w sieci.
Prowadzący podkreślili, że skala problemu jest większa niż przed erą cyfrową. Więcej informacji można znaleźć w raporcie EU Kids online: https://fundacja.orange.pl/aktualnosci/artykul/raport-eu-kids-online-dostepny/
Zwrócili uwagę na najpopularniejsze formy cyberprzemocy, czyli:
• publikowanie poniżających filmów lub zdjęć;
• publikowanie ośmieszających, wulgarnych, komentarzy i postów;
• włamania na konta serwisów społecznościowych;
• flood, czyli wiadomościami w komunikatorze, telefonami, SMSami
• podszywanie się pod inne osoby;
• wykluczanie z ineternetowych społeczności
Omówili też, czym jest hejt, który pozornie stanowi delikatniejszą formę cyberprzemocy. Może polegać na umieszczeniu nienawistnego komentarza, obrazka, filmu czy udostępnieniu takiej treści. Hejtu i negatywnych komentarzy jest w sieci tak wiele, że czasem może się wydawać, że tworzy go większość osób korzystających z sieci. Tymczasem z badań wynika, że to zaledwie 5%. Dlatego stworzona została kampania społeczna #jestnaswiecej. Jej celem jest pokazanie, że ludzi, którzy chcą pozytywnego internetu, jest po prostu więcej. Każdy może pokazać swój sprzeciw przeciwko hejtowi, zakładając jedną pomarańczową sznurówkę i wpisując w komentarzu #jestnaswiecej. Więcej informacji: https://fundacja.orange.pl/aktualnosci/artykul/dolacz-do-akcji-jestnaswiecej/
Prowadzący zajęcia wskazali też jak przeciwdziałać cyberprzemocy?
Zauważyli, że nie ma technicznych form ochrony przed cyberprzemocą, która może spotkać każdego z nas w dowolnym miejscu w sieci. Dlatego przede wszystkim należy jej przeciwdziałać. Warto uświadomić, że istnieje w niej problem agresji i uwrażliwiać innych ludzi – którzy wymagają szacunku w sieci tak samo, jak w kontaktach osobistych. Jeśli już korzysta się z sieci, to trzeba porozmawiać o ewentualnych doświadczeniach cyberprzemocy.
Podkreślili, o czym warto pamiętać?
• Nawet pozornie niewinny żart może być rodzajem cyberprzemocy. Uważajmy na to, co piszemy.
• Na niektóre formy cyberprzemocy grozi odpowiedzialność karna.
• Na przemoc nie wolno odpowiadać tym samym. Jeśli czujesz, że sprawa Cię przerasta, skontaktuj się ze specjalistami lub odpowiednimi służbami.
• Pamiętaj, że w serwisach społecznościowych wszelkie przejawy cyberprzemocy można zgłosić do administratorów (zgłoś nadużycie).
• Gdy padasz ofiarą cyberprzemocy, zachowaj dowód: zrób zrzut ekranu, zachowaj SMSy lub wiadomości.
• Jako świadek cyberprzemocy – reaguj i sprzeciwiaj się.
Co zrobić, gdy doświadczymy cyberprzemocy?
• Zabezpiecz wszystkie dowody cyberprzemocy.
• Zwróć się do administratora serwisu/strony z prośbą o usunięcie nienawistnych treści i zablokowanie osoby atakującej. Większość serwisów oferuje specjalny formularz.
• Jeśli możesz porozmawiać ze sprawcą lub jego rodzicami, żądaj od niego zakończenia przemocy i usunięcia z sieci wszystkich jej śladów.
• Poinformuj o tej sytuacji szkołę, wychowawcę, specjalistów, którzy mogą udzielić wsparcia, zapewnić uwagę, współpracujcie.
• Jeśli popełniono przestępstwo, poinformuj o nim policję.
Podkreślili, że jeśli masz pytania, dzwoń pod numer 800 100 100 – to telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa w sieci.
Każde zajęcia z uczniami były interesujące i dostarczyły ważnych, przydatnych w życiu informacji.
Opracował: Pedagog szkolny Grażyna Zajączkowska


Skip to content