Wędrówka przez Labirynt Historii: Regionalne Eliminacje Turnieju Debat Historycznych IPN

Współczesne spojrzenie na przeszłość to niczym wędrówka przez labirynt pełen tajemnic i kontrowersji. 22 marca 2024 roku, w siedzibie Oddziału...

Światowy Dzień Zdrowia 2024 ,,Moje zdrowie, moje prawo”

Święto ustanowione przez Pierwsze Zgromadzenie Ogólne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w 1948 roku. Obchodzone jest corocznie od 1950. Święto inicjuje...

Blisko sensacji, z cennym punktem!

Ślepsk Malow Suwałki blisko niespodzianki w starciu z Jastrzębskim Węglem, aktualnymi mistrzami Polski i finalistami Ligi Mistrzów! Ostatecznie jednak górą...

II LO najlepsze w Konkursie Ekonomicznym

W dniu pełnym emocji i intelektualnych zmagań, 20 marca 2024 roku, Państwowa Uczelnia Zawodowa w Suwałkach stała się areną dla...


Przez 19 pierwszych dni listopada suwalscy policjanci we współpracy z Fundacją „po DRUGIE” oraz Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Suwałkach, Suwalskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Suwałkach i Centrum Coachingu i Rozwoju Osobistego „Progresjo” w Suwałkach biorą udział w światowej kampanii „19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży”. 
W ramach tegorocznej kampanii przygotowane zostały działania edukacyjne i profilaktyczne, których motywem przewodnim jest budowanie prawidłowych postaw wobec przemocy, uwrażliwianie uczestników i wyposażanie ich w narzędzia niezbędne do właściwego reagowania na przemoc oraz szukania pomocy. Policjanci, wspólnie z pozostałymi uczestnikami kampanii, prowadzą online zajęcia z uczniami. Rozmawiają, między innymi, o prawach dziecka, godności oraz szacunku, bezpieczeństwie i wolności. Budują świadome postawy wobec przemocy i uczą się jej przeciwdziałać.

Bardzo ważne informacje dotyczące omawianego problemu przygotowała Pani Pedagog Grażyna Zajączkowska, która od wielu lat angażuje się sama, jak też całą społeczność szkolną w rozwiązywanie takich właśnie problemów.
Kampania została zainicjowana w 2011 roku przez szwajcarską fundację o nazwie Women’s World Summit Foundation (WWSF).
Obecnie na całym świecie działania kampanii koordynuje genewska organizacja zajmująca się prawami dzieci i kobiet – Women’s World Summit Foundation, która co roku prezentuje raport z prowadzonych działań przed Organizacją Narodów Zjednoczonych.
Symbolem kampanii jest pomarańczowa wstążka.
Pomarańczowy, to kolor ostrzegawczy, a prowadzone w ramach kampanii działania mają właśnie ostrzegać, zwracać uwagę, uczyć widzieć więcej i lepiej w obszarze zapobiegania przemocy wobec dzieci i młodzieży.
Każdego roku przez 19 pierwszych dni listopada Fundacja „po DRUGIE” we współpracy z różnymi organizacjami, instytucjami, placówkami pracującymi z dziećmi i młodzieżą bierze udział w światowej kampanii „19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży” Zaangażowane instytucje w tym czasie planują różnorodne działania mające na celu zwrócenie uwagi na prawa dziecka, godność, wychowanie w szacunku, bezpieczeństwie, wolności.
Cykliczna (coroczna) realizacja różnorodnych działań poprzez poruszane treści oraz swój zasięg kształtuje świadome postawy wobec przemocy i jej przeciwdziałaniu.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Suwałkach, Komenda Miejska Policji w Suwałkach, Suwalski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Centrum Coachingu i Rozwoju Osobistego „Progresjo” w ramach tegorocznej kampanii przygotowują działania edukacyjne i profilaktyczne, których motywem przewodnim jest budowanie prawidłowych postaw wobec przemocy, uwrażliwianie uczestników i wyposażanie ich w narzędzia niezbędne do właściwego reagowania na przemoc oraz szukania pomocy.
Poniżej przytaczamy wybrane informacje dotyczące badań „Analiza zjawiska przemocy rówieśniczej” (badania własne mgr KINGA POSZWA dr DOMINIKA MYŚLIŃSKA, 2020 r.)
Badanie przeprowadzone zostało w roku 2020, za pomocą ankiety w wersji elektronicznej. Badaniami objęto łącznie 500 dzieci; 251 dziewcząt i 249 chłopców, które uczęszczały do szkoły podstawowej (klasy V, VI, VII, VIII)
Celem nadrzędnym badań było przedstawienie aktualnych danych dotyczących natężenia przemocy rówieśniczej, stosowanych form, jak również działań zaradczych podejmowanych przez dzieci w kontekście negatywnych doświadczeń. Badania objęły 500 uczniów szkół podstawowych z różnych województw w Polsce. Uzyskane wyniki stanowią przyczynek dywagacji na temat poczucia bezpieczeństwa jak również kondycji emocjonalno-społecznej dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym.
Podjęte i zrealizowane badania miały dwa cele poznawcze i jeden aplikacyjny:

  1. Określenie form przemocy rówieśniczej w obecnych czasach, gdzie dominuje technologia cyfryzacji i wszelkie zagrożenia z nimi związane.
  2. Ustalenie najczęstszych reakcji podejmowanych przez dzieci i młodzież będących świadkami niepokojących i niebezpiecznych zdarzeń.
  3. Praktycznym zaś celem przeprowadzonych badań jest zwrócenie uwagi na szeroko pojętą problematykę poczucia bezpieczeństwa u dzieci w szkołach podstawowych (w tym zagrożenia związane z różnymi formami przemocy) i zastosowanie tej wiedzy w programach pracy z dzieckiem i rodziną.
    Wyniki Aktualne badania wykazały, iż dziewczynki w mniejszym stopniu doświadczają przemocy niż chłopcy.
    Na pytanie „Czy byłeś/aś ofiarą przemocy w szkole lub jej okolicy?”, 69% dziewcząt zaprzeczyła, a u chłopców 51% stwierdziło, że nie stali się ofiarą przemocy.
    Szczegółowa zaś analiza stosowanych form negatywnych oddziaływań rówieśniczych ujawniła dominację przemocy słownej. Do najczęściej występujących zjawisk zaliczane są: przezywanie, zaczepianie, wyśmiewanie oraz szturchanie. Najrzadziej występującymi według respondentów są: wyłudzanie pieniędzy oraz kradzieże.
    Badania informują również o stosunkowo wysokim wskaźniku występowania cyberprzemocy wśród dzieci rozumianej jako obraźliwe komentarze w Internecie – „hejt” oraz obraźliwe wiadomości. Według uzyskanych kolejnych danych wynika, że najczęściej sprawcą przemocy rówieśniczej jest osoba z najbliższego otoczenia – kolega/koleżanka z klasy bądź z innego oddziału klasowego.
    Pomimo stosunkowo znacznej skali zjawiska, ofiary zazwyczaj decydują się na poszukiwane pomocy. Wyniki badań ujawniają, że 61% informuje inne osoby o doświadczeniu przemocy.
    Najczęstszym środowiskiem występowania przemocy jest szkoła, bądź teren szkoły oraz w przestrzeni wirtualnej. Przeprowadzone badania informują o nadal utrzymującym się wysokim wskaźniku przemocy rówieśniczej w Polsce. Ponad połowa dzieci była ofiarą niepożądanych zachowań.
    Uzyskane wyniki ujawniają, iż największe ryzyko bycia ofiarą jest skorelowane ze środowiskiem szkolnym. Oznacza to, iż główne działania profilaktyczne w zakresie zmniejszenia zjawiska winny być skierowane na działalność placówek oświatowych. Młodzi ludzie wymagają oraz odczuwają wyraźną potrzebę podejmowania działań mających na celu zapewnienie im bezpieczeństwa.


Skip to content