Wędrówka przez Labirynt Historii: Regionalne Eliminacje Turnieju Debat Historycznych IPN

Współczesne spojrzenie na przeszłość to niczym wędrówka przez labirynt pełen tajemnic i kontrowersji. 22 marca 2024 roku, w siedzibie Oddziału...

Światowy Dzień Zdrowia 2024 ,,Moje zdrowie, moje prawo”

Święto ustanowione przez Pierwsze Zgromadzenie Ogólne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w 1948 roku. Obchodzone jest corocznie od 1950. Święto inicjuje...

Blisko sensacji, z cennym punktem!

Ślepsk Malow Suwałki blisko niespodzianki w starciu z Jastrzębskim Węglem, aktualnymi mistrzami Polski i finalistami Ligi Mistrzów! Ostatecznie jednak górą...

II LO najlepsze w Konkursie Ekonomicznym

W dniu pełnym emocji i intelektualnych zmagań, 20 marca 2024 roku, Państwowa Uczelnia Zawodowa w Suwałkach stała się areną dla...


„Chroń zdrowie – nie pal tytoniu” to hasło tegorocznych obchodów, Światowego Dnia bez Tytoniu, obchodzonego 31 maja 2020 r.

Pani Pedagog Grażyna Zajączkowska, promująca tę wspaniałą akcję już od wielu lat w naszej szkole, przypomina, że tegoroczne obchody w związku z epidemią koronawirusa ograniczają się wyłącznie do prezentacji akcji na stronie internetowej.

Podstawowym celem podejmowanych działań jest  zwrócenie uwagi na aspekty zdrowotne, społeczne, ekonomiczne palenia tytoniu.

Światowy Dzień Bez Papierosa  obchodzony jest w dniu 31 maja. Po raz pierwszy został ogłoszony przez Światową Organizację Zdrowia WHO w 1987 roku, aby zwrócić uwagę na szkodliwość palenia tytoniu w wyniku, którego co roku umiera lub ciężko choruje 400.000 osób. Z powodu palenia co roku umiera w Polsce ok. 67 tys. osób, czyli średniej wielkości miasto, większości osoby w wieku produkcyjnym. W sumie z powodu chorób spowodowanych paleniem umiera co drugi palacz. Co prawda palących jest prawie dwukrotnie mniej niż w latach 90., jednak ostatnio spadek liczby palących wyhamował.

Tegorocznym tematem przewodnim jest ochrona młodszych pokoleń, koncentrująca się na „Ochronie młodzieży przed manipulacjami w przemyśle i zapobieganiu jej używania tytoniu i nikotyny”. Ponieważ przemysł tytoniowy coraz częściej koncentruje się na młodych ludziach jako rozwijającym się i wrażliwym rynku dla swoich uzależniających produktów.

Według danych z 2015 r. 17% młodych ludzi w wieku od 15 do 24 lat pali na całym świecie. W regionie europejskim 11,5% dziewcząt i 13,8% chłopców w wieku od 13 do 15 lat to osoby palące.

O ile palenie tradycyjnych papierosów maleje, to odsetek użytkowników elektronicznych papierosów wzrasta, szczególnie w grupie nastolatków i młodych dorosłych. Badania porównawcze przeprowadzone w 2011 roku i w 20016 wśród uczniów w wieku 15-19 lat wskazują, iż liczba polskich nastolatków, którzy próbowali e-papierosa, wzrosła do 2011 roku czterokrotnie. Nawet 35% uczniów w wieku 15 – 19 lat regularnie używa elektroniczne papierosy, a 70 % co najmniej raz próbowało e-papierosa.

Chociaż liczba ta maleje z biegiem lat w wyniku fenomenalnych wysiłków społeczności zajmującej się kontrolą tytoniu, należy zrobić więcej, aby chronić te wrażliwe grupy.

Jak dobrze wiadomo w branży tytoniowej, osoba, która zaczyna palić przed 20 rokiem życia, nie tylko jest bardziej narażona na uzależnienie, ale może także mieć upośledzoną zdolność do sprawowania kontroli nad paleniem w późniejszym życiu. Przemysł świadomie sprzedaje młodym ludziom śmiertelną zależność, a ochrona młodzieży jako główny temat Światowego Dnia bez Tytoniu 2020, 31 maja, jest okazją do zaprezentowania najlepszych praktyk przeciwdziałających tym wysiłkom.

Jak branża celuje w młodzież

W swoich wysiłkach na rzecz manipulacji młodymi ludźmi przemysł tytoniowy zastosował produkty upiększające, aby uczynić je bardziej atrakcyjnymi dla określonych grup demograficznych, szczególnie poprzez opakowania lub branding. Jest to szczególnie widoczne w ostatniej eksplozji zainteresowania e-papierosami i podgrzewanymi wyrobami tytoniowymi. Jedną z najważniejszych innowacji w branży są jej strategie marketingowe.

W różnych sektorach reklamy coraz częściej pojawiają się w Internecie, a przemysł tytoniowy nie różni się – firmy tytoniowe coraz częściej zwracają się do osób wpływających z mediów społecznościowych, aby sprzedawać te niebezpieczne produkty. Takie reklamy często omijają tradycyjne przepisy dotyczące reklamy i promocji wyrobów tytoniowych, ponieważ lokowanie produktu tytoniowego nie jest oznaczane jako reklama, a zamiast tego jest ukrywane w innych mediach społecznościowych. Ta kwestia jest szczególnie niepokojąca w przypadku młodych kobiet i dziewcząt, które są głównym celem narażenia na wpływ.

Światowy dzień bez tytoniu 2020 pokaże, w jaki sposób można wzmocnić pozycję młodych ludzi, aby przejąć kontrolę nad swoim zdrowiem i odrzucić uzależnienie od tytoniu. Światowy dzień bez tytoniu wzywa również społeczność kontrolującą tytoń do ochrony tych grup poprzez kampanie i interwencje w społeczeństwie, do budowania odporności następnego pokolenia młodych ludzi na tytoń i do stopniowego dążenia do przyszłości bez tytoniu.


Skip to content